تمیز کردن گاز آشپزخانه

تمیز کردن اجاق گاز یکی از سخت‌ترین تمیزکاری‌های آشپزخانه است. حتی اگر مواظب باشید که هیچ وقت غذا روی گاز سر نرود و هیچ وقت موقع کشیدن غذا آن را روی اجاق نریزید، باز هم بخار چربی روی گاز جمع می‌شود و بعد از چند روز گاز کثیف خواهد شد. علاوه بر این اجاق گاز با غذایی که می‌خورید در ارتباط است و تمیز بودن آن سلامت خانواده شما را تضمین می‌کند. این نکات به شما کمک می‌کنند به راحتی گاز را تمیز کنید.

یکی از مهمترین قسمت‌های خانه، آشپزخانه است. خانم‌های خانه‌دار قسمت زیادی از وقت خود را در آن می‌گذرانند و مهم‌ترین دغدغه خاطر آنان نیز تمیز و بهداشتی بودن آشپزخانه این بخش از آشپزخانه است.

روش کلی

قبل از تمیز کردن تمام بست‌های رویی را بردارید و جداگانه با آب و ماده تمیز کننده بشوئید. صفحات گرد ثابت روی شعله‌ها را هم بردارید. مواظب باشید موقع شستشو، مواد و آب به لوله‌های ظریفی که گاز از آن بیرون می‌آید وارد نشود. بعد از تمیز کردن گاز با مایع ظرفشویی، سرکه یا هر ماده دیگری آن را با دستمال مرطوب پاک کنید. اول با یک دستمال خیس، ماده پاک کننده را بردارید و بعد با یک دستمال مرطوب و آب گرفته، گاز را کاملاً تمیز کنید.

جلوی آسیب ها را بگیرید

مواد شیمیایی و سفیدکننده‌ها اگر خوب پاک نشوند ممکن است موقع پخت و پز بخار شوند و به شما آسیب برسانند. به علاوه این مواد ممکن است گاز را خراب کنند. به جای آنها می‌توانید از مایع ظرفشویی که بسیار کم خطرتر است، استفاده کنید. اگر لکه ها براحتی از بین نرفت، بگذارید کف یک ربع روی گاز بماند و بعد آسان تر آن را تمیز کنید. هیچ وقت برای تمیز کردن گاز از سیم ظرفشویی یا وسایل تیز و برنده دیگر استفاده نکنید چون به پوشش اجاق گاز آسیب می رسانند.

این نکات را فراموش نکنید

اگر همان موقع که روی گاز چیزی می‌ریزد، آن را تمیز کنید، لکه‌ها تازه و خیس، داغ هستند و با یک دستمال مرطوب به راحتی تمیز می‌شوند. اگر بگذارید لکه باقی بماند، خشک شده و تمیز کردنش سخت می‌شود. خیلی از فروشنده‌ها به همراه گازهای جدید،(چه استیل باشد و چه لعابی) ماده تمیزکننده‌ای به شما می‌دهند. البته این ماده‌ها کمی گران هستند اما خیلی راحت گاز شما را براق می‌کند. برای تمیز کردن بست‌هایی که قابلمه را روی آن می‌گذارید هم چیزی مثل واکس به بازار آمده که آن بخش‌ها را مثل روز اول سیاه و یکدست می‌کند.

پاک کننده‌های طبیعی‌

اگر روی گاز لکه چربی جمع شده، قبل از تمیز کردن پارچه‌ای را در سرکه خیس کنید و روی گاز بکشید سرکه پوشش گاز را خراب نمی‌کند فقط باعثمی شود چربی ها حل شده و تمیز کردن آنها راحت‌تر انجام شود. اگر مدتی است که گاز را تمیز نکرده‌اید و روی آن جرم گرفته، با جوش شیرین و آب خمیر درست کنید و بگذارید کمی روی جرم‌ها بماند. بعد با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید.

قبل از تمیز کردن فر بدانید

اگر داخل فر کثیف شده و چربی گرفته قبل از تمیز کردن دیواره‌های داخلی آن را مرطوب کرده و ۱۰ دقیقه روشنش کنید. گرمای فر باعث می‌شود چربی‌ها نرم شوند و راحت‌تر بتوانند آنها را پاک کنید.

اسکرول به بالا